Palvelemme ma-pe klo 8-16 | asiakaspalvelu@tls.fi | p. 016 532 020| Vikapalvelu p. 016 532 030

Tietoja ja ohjeita

Jos sähköä ei tule

Sähköä ei tule -syitä on monia!

Laajan alueen sähköhäiriö

Jos sähköt katkeavat laajemmalta alueelta, häiriö on yleensä jo tiedossamme ja korjaustoimenpiteet aloitettu. Häiriökartaltamme näet tiedossamme olevat runkoverkon viat ja suunnitellut keskeytykset.

Jos sähkökatkos on laaja-alainen, useat asiakkaat saattavat soittaa samaan aikaan meidän vikapäivystykseen. Ei kannata hätääntyä, jos numero on jatkuvasti varattu. Tieto sähkökatkosta on silloin todennäköisesti jo saatu. Suurhäiriötilanteesta tiedotetaan myös nauhotteella vikanumerossa p. 016 532 030. Tiedotamme asiasta  tarvittaessa myös  YLE:n radiokanavilla ja  kotisivujen etusivulla.

Sähköyhtiöiden valvomoissa seurataan sähköverkon syöttötilannetta vuorokauden ympäri ja käytönvalvontajärjestelmät saavat verkkovioista heti tiedon automaattisesti. Todennäköisesti sinunkin katkoksestasi ollaan jo tietoisia. Laajoista katkoksista ja niiden arvioidusta kestosta tiedotetaan kotisivuillamme ajankohtaista osiossa ja  mahdollisesti myös paikallisesti radiossa. Katkokset näkyvät  myös häiriökartastamme.

Pyydämme sinua ilmoittamaan havaitsemasi vikapaikan  palvelunumerossa  ohittamalla  mahdollisen nauhoitteen painamalla  numero 1. Puhelu yhdistyy päivystäjälle lisätietojen antamista varten.

Pieni alue, oma kiinteistö on ilman sähköä

Jos sähkökatko koskee vain rajattua aluetta, eli omaa kiinteistöäsi ja mahdollisesti naapuriasi, vika voi olla pienjänniteverkossa. Pienjänniteverkon vioista saamme tiedon ensisijaisesti asiakkailtamme.  Epäillessäsi pienjänniteverkon vikaa tai jos sinulla on tiedossa tarkka vikapaikka (esimerkiksi puu sähkölinjalla), voit soittaa meidän vikailmoitusnumeroon.  Numeroon voit ilmoittaa myös havaintosi ja huomiosi vian aiheuttajasta.

Vikailmoituksen puhelinnumero  016 532 030 palvelee 24 tuntia vuorokaudessa!

Sähkökatko saattaa johtua  myös oman asuntosi tai asuinkiinteistösi sähkölaitteen viasta. Tällöin kiinteistön omistaja on vastuussa viankorjauksesta ja kustannuksista. Jos vain osa taloudesta on sähköttä, tarkista ensin pää- ja ryhmäsulakkeet sekä mahdolliset vikavirtasuojat. Vaihda tarvittaessa palanut sulake uuteen. Tarkista myös, onko naapurillasi sähköt.

Jos jokin yksittäinen sähkölaite lakkaa toimimasta, tarkista ensin, että laite itse ei ole rikki. Kokeile myös, onko vika kenties pistorasiassa kokeilemalla siihen jonkun toisen laitteen toimivuutta. Tämän jälkeen tarkista, onko sulake palanut. Muista tarkistaa myös pääsulakkeet. Jos sähkölaitteen viallisuus on aiheuttanut varokkeen palamisen, huollata laite asiantuntevassa sähköliikkeessä tai poista se käytöstä. Sulakkeen palaminen voi olla syynä koko kodin pimenemiseen. Jos varokkeen vaihtaminen ei auta, vika voi olla myös laajempi. Tarkista ennen jakeluyhtiöön soittamista, onko naapurillasi sähköt.

Sähkölaitteet voi suosiolla katkoksen alettua laittaa pois päältä, ne eivät sen aikana kuitenkaan toimi. Kun sähköt palautuvat, älä kytke niitä kaikkia takaisin verkkoon. Äkillinen kuormituspiikki saattaa katkaista sähköt uudestaan. Esimerkiksi lämpöpatterit on hyvä laittaa päälle yksi kerrallaan ja pitää pieni tauko aina välissä. Sähkösaunan kiuaskin on erittäin suuri yksittäinen kuormittaja.

Väännä pesukoneiden hanat varmuuden vuoksi kiinni. Vettä voi varastoida hetken tarpeeseen.

Suurhäiriötilanteissa, kun sähkökatkoja on laajoilla alueilla, korjaustyöt saattavat kestää pidempään. Tarvittaessa varaudu  lähteämään kodistasi häiriöttömälle alueelle.

Vikailmoitus Tornionlaakson Sähkö Oy:lle
:
Käsittelemme henkilötietoja henkilötietolain ja tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Lue lisää Rekisteriselosteesta.